Otur, blir tur, blir otur, och sen får vi se..

Så har vi börjat vår resa. Tyvärr har vi redan haft lite otur som började redan där hemma. Första som hände var att de flyg vi egentligen hade bokat med Thai blev ombokade hit och dit, med helt plötsligt väldigt långa stopp i Bangkok. Något vi inte alls var intresserade av.
När vi sedan hittade en Singapore Airlines biljett för ungefär samma peng och med betydligt kortare stopp så var beslutet enkelt – vi avbokade Thai biljetterna och köpte Singapore biljetterna.
Nästa sak som ställde till det var att vi köpt en guidebok som vi inte var helt hundra med och bestämde oss därför att beställa en Lonely planet för att komplettera. Vi valde att betala extra för en expressfrakt, en vardag för leverans, men när boken inte kommit i onsdags, tre dagar senare, ringde vi så Bokus och fick som svar att ”leveransen var en dag EFTER att de fått den i lager och det skulle de inte få förrän måndag” lite sent eftersom vi flög igår, fredag. Avbokade den och började ringa runt till Malmös bokhandlare för att hitta en, tre samtal senare hade vi så fått tag på en.

Vi har redan nu fällt några kommentarer som ”ska det här bli DEN resan” och med DEN menar vi att vi hittills varit ganska beskonade *peppar peppar* från otur och olyckor och att vi någonstans vet att vi just varit lyckligt lottade på så sätt och att det borde komma en resa, ”den” resan då saker och ting går åt skogen.

Eftersom våra flygtider skulle vara från CPH mitt på dagen och landa Singapore med anslutning till Jakarta tidig morgon så ville vi försöka vara vakna dagen innan så att vi kunde vänta om dygnet direkt. Sagt och gjort. Vi packade, drack bubbel och tittade på TV. Dock, hör o häpna, inget Mario Kart… Vad ska bli av denna resa, om vi inte kör Mario Kart när vi packar?!

Framåt två-halvtretiden känner vi så att det i alla fall börjar bli dags att sova, men vi bestämde oss i alla fall för att sätta klockan på 7, för att packa ihop väskan slutgiltigt och ge oss iväg till Kastrup. Det blev inga inga problem att ta sig dit, tåget gick i perfekt tid och för en gångs tid var det tomt i checkin – och blev omedelbart framkallade till Business Class-incheckningen – ingen upgrade dock..

Vidare till säkerhetskontrollen – 10 minuters kö säger skylten. Vi går rakt in i priority-kön och bortsett från en turistresenär framför oss gick vi rakt igenom där också.

Vi fick så den obligatoriska Kastrup-ölen – ingen gammeldansk dock, för tidigt för den. Vi fortsatte till vår gate i lagom tid planet stod redo och det såg ut som om vi skulle komma iväg i lagom tid… men så drog det ut på tiden, och vi boardade inte förrän sisådär tio minuter innan utsatt avgångstid. Asch, tänkte vi, det löser sig antagligen, boardingen gick snabbt. Vi kan ju säga som så; det löste sig inte. 30-40 minuter för sent kom vi så iväg. Nåja, vi skulle vidare från samma terminal, så det klarar sig säkert, tänkte vi. Vi frågade till och med ombordpersonalen – de sa; jodå, vi löser det, de väntar på er.

Själva flygningen var bra, benutrymmet var stort tack vare att man inte hade några störande lådor och liknande under sätet framför, servicen var bra med en klassisk apertif-service med nötter och dricka, maten var okej, vi fickn även en snack-sandwich och frukt mitt på flygningen och en hyfsat frukost innan landning. Servicen var flitig och uppmärksam, kanske den positiva upplevelsen. Ett minus dock för amenity-kitet som bara var en tandborste och strumpor.

Vi klev av, och trodde vi skulle behöva springa, men; vi anlände till helt fel terminal, tio minuter innan gate stänger, men när kom ur tarmen stod de redan redo att ge oss nya, redan förtryckta boardingpasses, som vi insåg var till flighten 5 timmar senare. Med fick vi också en frukostvoucher. Inte RIKTIGT tillräckligt, tyckte vi och sökte upp en transferdesk, vi ville ha lounge, men också hjälp med att ringa vårt hotell i Jakarta och meddela shuttleservicen att vi var sena. Vi bad snällt, men fick bara ett telefonkort för att själva kunna ringa hotellet. Loungen fick vi, så vi kunde troppa upp till Star Alliance Gold-loungen i terminal 2, där vi nu dricker upp oss på juice, läsk, men tyvärr är det för tidigt för öl, eller sprit, som annars skulle varit bäst..

Det värsta är att vi redan hade strul med Thai-flygningen (pengar vi fortfarande ligger ute med) , vi valde så denna flygning just för att det var så kort stopp och att vi valde routingen just på detta. Vi tänkte utifrån detta boka ett alternativ där vi åkte direkt till Makassar på Sulawesi, men vi var inte sugna på ca 8 timmar i Singapore under dessa villkoren. Vi åkte hellre då direkt till Jakarta för att landa ordentligt där, få en heldag, köpa ett nytt cyklop till Tiitin (det vet vi inte riktigt hur vi ska lösa nu) och komma in i rytmen på bästa sätt.

Det enda bra i hela kråksången är att vi, när vi får tid och ork ska skriva brev till Singapore Airlines och be om de €600 per person vi har rätt till enligt EU-lagstiftning, kan vi få igen dem kommer denna resa att bli betydligt billigare..Något gott kan det väl komma ur detta.