I akvariet

Ett par dagar till har förflutit här på öarna. Vi har tagit till oss möjligheterna att snorkla och det överflöd av fisk som simmar i dessa vatten. Igår kände vi att det var dags, dags att ta sig från den välbefolkade stranden på vilken vi bor, och bort mot någon annan strand vi hoppades och trodde hitta.

Vi visste att det fanns en stig mot huvudbyn – den, antar vi, ursprungliga bebyggelsen på ön. På vägen däråt borde det finns minst en strand, right, tänkte vi och gav oss in i regnskogen. Någon hade, för länge sedan plattsatt och murat upp trappor där stigningarna var alltför branta, men dessa har sedan brutit upp en del, växt över på stora delar så att man fick ducka och kliva över om vartannat. Vi såg en pytteliten strandremsa som inte alls såg bra ut, sedan en som såg mycket bättre ut, men nyfikna som vi var trampade vi vidare ytterligare en liten bit och kom fram till nästa strand, som dock visade sig vara bebodd av en mindre resort. ( Det var här vi borde bott konstaterade vi båda) men eftersom första stranden vi passerat var obefolkad bestämde vi oss för att traska tillbaka.
Och vi behövde inte ångra oss, redan första, långa, snorklingen så såg vi massor av fisk, levande korall och om ni undrar vart Nemo och hans familj tog vägen efter att hysterin kring filmen lagt sig så kan vi berätta att han bor här i en lila anemon på en stor korall. Det är helt förtrollande att ligga o se dessa clownfiskar smeka sig kring anemonens tentakler och riktigt burra in sig i den. Vi gjorde flera snorkelingar under dagen o varje gång hamnade vi så till sist tillbaka vid den lila anemonen och Nemo-familjen. Överväldigade och belåtna av sol och bad traskade vi så tillbaka till vår strand igen och satte oss på verandan där vi öppnade en flaska vitt vin (släpat från Kastrup) som vi kylt mellan två iskalla flaskor vatten, inlindad i en tjock filt. Det var två väldigt nöjda personer som satt och såg solnedgången färga horisonten rosa. När magarna kurrade så begav vi oss ned och när vi bestämt oss för att det var dags för lite satay (grillspett) så inbjöd vi även en kille som såg lite ensam och uttråkad ut att slå sig ner hos oss. Visade sig att killen var från Australien och resten av kvällen tillbringade vi tillsammans, utbytandes fakta och historier om våra respektive hemländer.. och han visste en del om Sverige och självklart kände han till IKEA och han undrade om ”garvad lax” var gott. Vi tipsade om att äta det tillsammans med nypotatis på riktigt svenskt sätt. Ett par Tiger senare var det dags för sänggång, vilket vi gjorde tillsammans med våra husdjur, geckos och ljudet var vågor på avstånd.

Idag var det så dags att snorkla på riktigt, vi planerade in oss på en båttur under dagen, men först en halvtimme innan det var dags att avgå var vi faktiskt bokade på hotellets båt, vi och sex andra personer skulle det visa sig.

Första stället vi stannade till på var Shark Point – haj, vi skulle få se haj? Tyvärr inte, skulle det visa sig, även om ett par erfarna dykare i sällskapet hade sett en. I övrigt fanns det så mycket fisk i vattnen att det var otroligt, små, stora, färgglada och svart/gråa.

Andra stoppet så, Fish Point. Här fuskade man lite, då man matade fisk, men effekten blev att vi hoppade rakt ner i ett hav som kokade med fisk, även där massor av sorter – där vi inte kan namnet på så många – det blir i efterhand att leta upp alla vi har sett.

Tredje stoppet blev en höjdpunkt – Turtle Point. Vi hoppade rakt i vattnet ovanpå en stor havssköldpadda som låg och betade på botten! Den är så mäktig, så häftig och alldeles.. alldeles underbar! Dock var det väl något av en besvikelse att vattnet även kokade av andra personer. Tiitin fick fenor i ansiktet, Tiias fick några armbågar i ansiktet när sköldpaddan kom upp till ytan för att ta luft så var det som halva-rea-priset på sköldpaddor, alla skulle fram.

Fjärde stoppet var för lunch. Vi blev tillsagda att vi skulle äta allihop tillsammans. Så sagt och gjort följde vi guiden till en restaurang och beställde in mat. När vi satt där och väntade på maten så kom nästa grupp o satte sig vid ett bord intill och vi tackade gud, och vår guide, att han tagit oss dit först, så vi hade fått beställa först. Dock blev vi lite avundsjuka när deras guide kom med en plastbytta full av små bebis-sköldpaddor. Vid lunchen kom vi att samtala med resten av sällskapet, ett par från Portugal, ett par från Tyskland och ett par från Italien/Slovenien. Efter att vi intagit lunch så drog vi så vidare.

Femte stoppet skedde vid ”fyren”, en liten mindre havs-version. Och om tidigare stopp varit otroliga så gick detta stopp inte att beskriva. Tiitin kände det precis som att hoppa rakt ner i ett saltvatten akvarium och undrade hur tusan hon skulle kunna dela med sig av upplevelsen till er där hemma. Tänk er levande korall i alla olika färger, gröna, orange, blå, gul, rosa, senapsgult, och så kristallklart vatten med massor av olika fiskar. Små gul-gröna fiskar i stora stim. Svart-vita större fiskar. Vad vi tror är Papegojfiskar, såna stora riktigt färgglada saker som man inte riktigt förstår hur de kan ha alla dessa färger. Flera blåa anemoner med oranga-vita-svarta Nemo-fiskar. Vi såg även ett gäng bläckfiskar. Dock var strömmen riktigt stark så man var tvungen att koncentrera sig på vart man skulle och för att inte krocka med andra människor. Men upplevelsen kommer att vara med oss resten av livet, eller åtminstone tills vi gör en snorkling som slår denna.

Sista stoppet var vid det som kallas för ”romantic beach” en strand med riiktigt fin vit sand, otrolig sand men med lite sämre snorkling än tidigare stopp. Dock så snorklade vi på för glatta livet och fick även här se massa färgglada fiskar och koraller. När vi kände oss ”mätta” på upplevelsen simmade vi in till stranden där vi slog sällskap med paret från Portugal. De hade med sig en kamera som de fotade under vattnet med osv. Så Tiitin vågade sig på att fråga om det inte vore för stort problem – kunde de då möjligtvis kunna tänka sig att skicka några foton till henne via email sen och visst kunde de göra det. Vi hoppas att vi ska kunna dela med oss av vår snorkling när vi får de här bilderna. Efter den beachen åkte vi hem och försökte ta igen oss, skrapa fram lite mer energi för kvällen, få lite banankaka, lite chips och lite vin. Det är bara semester två gånger om året!