På jakt efter solen som flytt

Internet på öarna är.. inte alltid en självklarhet, så… Det har hänt lite sedan sist.

En regning bussfärd från Phuket via Krabi landade oss slutlighen i provinshuvudstaden Trang, fem timmar söder om Phuket, som är hubben för att ta sig ut till öarna i Andamanhavet. Där allierade vi oss med tre tyskar också på backpack, i vår jakt efter Dugong Island, Libong. En snabb(!!!!) minibussfärd ner till Had Yao (Baan Chao Mai) som är den lilla piren för Longtailfärder till ön, och sedan en longtailfärd i hög sjö, dessutom tyvärr på tvären så vi bokstavligen rullade från reling till reling. Det regnade i alla fall inte, än..
Blev släppta på piren och där stod en pickup som stuvade in oss på flaket( tror ni försäkringen skulle täckt en sådan olycka?!) och förde oss i snabbare (!!!!!) fart tvärs över ön till Libong natur resort… där fick vi fritt val bland bungalowerna, så vi fick ”first row” för samma summa pengar för de bungalows som inte har lika hög standard….
Nu kom regnet… och det regnade lite.. så regnade det lite till och lite till… sen kom vinden och sen kom regnet och sen kom vind och regn… och vågorna brusade mot stranden och vi alla letade efter närmaste tsunami-get-away-route-skylt… Men trots vädret hade vi en mysig kväll med tyskarna, god mat o gott sällskap med många skratt…

Dagen efter vaknade vi till ljudet av vågor, fåglar och en och annan ekorre som klättrade på taket på bungalowen..

Vädret var fortfarande halvdant så i samrådan med tyskarna bestämde vi oss för att fortsätta vårt sökande efter solsken.. Libong är under underbar ö och vi alla var överens om att det hade varit underbart att stanna om vädret bara varit lite bättre.. tyvärr kändes vädret alldeles för ostadigt för vår del, så en longtail beställdes för att ta oss till fastlandet igen…

Efter att i sista stund tappat bort två av tyskarna (de fastnade på ön) så var vi i alla fall tre stycken som i lite lugnare vatten lämnade ön för tillbakafärden till Trang. Väl i Trang igen visade det sig att vi inte skulle hinna ner till Pak Bara Pier, avgångsplatsen för alla färjor ner till Bulon Leh och Lipe, samma dag. Alltså, vi fick en eftermiddag och kväll i Trang. Efter incheckning på ett hotell alldeles nära åkte vi med vår tyske vän till… fel busstation för vår del. Trang visade sig ha två busstationer, varav den nya låg mycket längre från vårt hotell än den gamla. Den nya var det vi hamnade på. Hur som helst – vi började promenera en bit, mot ett köpcentrum vi hade sett på vägen till busstationen. Kunde bli intressant, tänkte vi och tittade ut mot parkeringen. KAOS, var vad vi såg. Parkeringsvakter/poliser som visslade hejvilt i visselpipor och bilar, moppar och människor överallt! Visade sig att vi hamnade mitt i invigningen av stadens nya stolthet, det nya, stora, fräscha externcentret!

Väl ute igen, en tuktuk ner till busstationen och vårt hotell, en liten powernap på det och vi var som nya igen. Då började Trang’s nattmarknad, som hålls helgkvällarna i stan. Där fastnade vi vid ett bord, en kanna Chang och rundturer efter matståndsrätter och läbbiga efterrätter.
Vi började med sushi för 1sek/biten… när vi värmt upp med det slog vi på med lite kycklingspett.. vi kände oss modiga så vi tog den som var ”little spicey” – hm.. vi har nu förstått att LITE kryddigt inte riktigt stämmer med vad vi svenskar tycker är lite kryddigt.. dessutom var biten täckt i sås så det syntes inte att det mestadels var ben.. så vi fick tyvärr slänga den.. Nästa rätt blev något slags fiskspett, kryddiga små fiskbollar på pinne – gott! 🙂 Efter detta ”lurade” barägaren på oss fiskfile i teriyaki-sås.. gott 🙂 Nu var det dags för efterätt!
Slemmiga små färgglada bollar med okänt hölje o innehåll och så några fluffiga färgglada typ nystan.. ett av två är inte så dåligt.. de fluffiga nystana visade sig vara kokosnöt med honung.. mmm.. sött tusan men gott.. de andra små slemmiga bollarna var lite annorlunda.. de smurfblåa hade ett segt slemmigt hölje o sen var de fyllda på ngn sötaktig röra på ärtor! De var ok.. däremot de vit/gröna och vit/bruna var riktigt jobbiga.. slemmiga och förde tankarna till nåt som kanske kunde liknas vid för hård kalvdans.. inge vidare tyvärr.. tappert käkade vi ändå några stycken.. mest för sakens skull…
Så här sitter vi o dricker o käkar gott när vi se en kille gå förbi och titta uppåt taket ovanför vårt bord.. och vad sitter där.. om inte vårt första giftiga djur – en tusenfoting med stora gaddar! Och en modig gecko som tyckte den skulle bli kvällsmat…. Medan vi satt och fascinerat studerade dem modige (dumdristige?) geckon, och diskuterade tusenfotingens giftighet, uppfattar kyparen vad som händer. Snabbt ropar han ut ”danger” och schasar bort oss, innan han ger sig på en tiominuters kamp för att döda den seglivade lilla tusenfotingen.

Detta fick bli avrundningen av kvällen, mätta och utmattade efter alla nya intryck somnade vi gott.

En snabb frukost och den ännu SNABBASTE (!!!!!) (hittills, hursomhelst) minibussfärden har vi nu hamnat i Pak Bara vid piren med båten som ska ta oss till Bulon. Där hoppas vi hitta solen på riktigt. Nästa rapport kommer därifrån.. om de har internet..